Dyspepsi

Så sant som det var sagt. Blev en riktigt lyckad kväll igår. Öl och dans. Supermysigt!
Smörade för taxichauffören som skjutsade hem mig. "Man ska hjälpa varandra. Inte ska du gå hem själv när klockan är så här mycket och det är mörkt ute" tyckte han när jag sa att jag bara hade 90 spänn, vilket jag inte kommer så långt på. Han stängde av taxametern när den nått 90 men skjutsade mig till dörren. Sweet!

7-14 imorgon, sen är jag ledig hela helgen. Får se om jag lyckas ta det lugnt som jag faktiskt borde. Både för sömnens skull och för kroppens. Har dragit på mig magkatarr.
Fick ett litet anfall härom kvällen. Hade så ont att jag inte ens kunde ta av mig kläderna. Ligga i fosterställning, fokusera på andningen och bara vänta ut skiten. Det suger!


Magkatarr, dyspepsi, är ett samlingsnamn för olika besvär från övre delen av magen, maggropen.

Du som har dyspepsi har ont eller känner obehag i övre delen av magen. Dyspepsi kan ibland bero på en sjukdom, till exempel magsår. Det kan också bero på att den nedersta delen av matstrupen är irriterad av magsyra.

I de allra flesta fall hittar man dock ingen tydlig orsak. I dessa fall beror symtomen troligen på att magsäcken lite mer orytmiskt tömmer ut sitt innehåll i tarmen. Magsäcken kan också vara mer känslig för att spännas ut, det vill säga den klarar inte så mycket mat åt gången.

Om du har dyspepsi men man inte har kunnat påvisa någon direkt orsak till dina besvär kan du märka att vissa saker, som till exempel stress eller viss mat eller dryck, utlöser besvären. Det finns inga vetenskapliga bevis för någon enskild orsak, utan det är en individuell upplevelse. Ofta samverkar flera orsaker.

 

Besvären kan utlösas och förvärras av till exempel:

  • viss föda. Det är individuellt vilken, men ofta nämns fet, salt, rökt och stekt mat samt kaffe och starka kryddor
  • stress
  • oregelbundna måltider
  • alkohol
  • rökning
  • vissa läkemedel, framför allt mot värk samt mot led- och muskelbesvär.

Symtom

Alla som lider av dyspepsi har inte samma symtom. De vanligaste är:

  • smärta eller obehag i övre delen av magen
  • tidig mättnadskänsla när du äter
  • konstant hungrighets känsla, även efter måltid
  • känsla av uppkördhet
  • illamående
  • halsbränna





Tils vidare - lära är roligt

Rebecca

Kommentarer
Postat av: Laila

Du måste ta hand om dig Beccis! Inte bra med magkatarr! Kul att se dig, Sara och Patrik ikväll en snabbis! :-) Var rädd om dig! Kram!

2010-01-21 @ 22:19:38
Postat av: millan

uppkördhet? hmmm ... lät ju lite weird!

2010-01-27 @ 13:00:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0