Sköldkörteln

Aptiten som varit bortblåst flera månader nu är tydligen tillbaka. Kabaam sa det bara! Är hungrig HELA tiden. Drog i mig 4 toasts i går kväll innan sängdags, och i morse åt jag 4 äggmackor. Småkäkat massa imellan och drog precis i mig en portion fullkornspasta och köttfärssås. Från att tvinga i mig 2 gånger per dag till att vara hungrig konstant! Vad hände där!?
Hoppas bara att det sitter i ett tag och resulterar i några extra kilo, så att inte min höga ämnesomsättning snor allt. Lite hull på dom här spirorna skulle inte skada:)

Det går att se om man har långsam, normal eller hög ämnesomsättning via blodprov.
Boven i ämnesomsättningens drama är sköldkörteln.  En körtel lokaliserad på halsen, strax under struphuvudet och utmed sidorna på luftstrupen.

Sköldkörteln producerar
hormonet som styr vår ämnesomsättning. Sköldkörtelhormonerna hålls normalt på en ganska jämn nivå men kan både öka och minska när kroppen behöver det. Men när körteln producerar för mycket eller för lite hormon under en längre tid mår vi dåligt. Hela tio procent av befolkning lider av någon form av rubbning i sköldkörteln. Rubbningarna ger ofta diffusa symtom som lätt för tankarna till ätstörningar, utbrändhet, depression eller klimakteriebesvär.



Tills vidare - lära är roligt

Rebecca


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0