Rödtått

Jag spinner vidare lite på det här röda temat tänkte jag och relaterar till våra "redheads"

Forskning från 2007 visar att rödhåriga kan bli ett minne blott!
 Rödhåriga är ett utdöende släkte. Om hundra år är de helt borta, tror forskarna. I dag är bara omkring två procent av världens befolkning naturligt rödhåriga. Det eldiga håret kommer ursprungligen från norra Europa, men i takt med att folk flyttar runt mer och mer minskar chansen för rödhåriga att hitta en partner med samma färg.

Resultatet har blivit att färre föds med rött hår. Visserligen behövs det bara en rödhårig förälder för att få ett rödhårigt barn, men chanserna är naturligtvis större om båda har samma färg. Vill man vara säker på att behålla den röda färgen i familjen kan man bege sig till Skottland. Där är 13 procent rödhåriga och hela 40 procent bär på den röda genen. 

Kanske blir så illa tvungen att offra min Joakim till någon rödhårig Skottska för en stund.


    




Vackra rödhåriga! Mer eller mindre äkta.
Självklart gjorde min prins sig förtjänt av en hedersplats med sin röda kalufs!!





Tills vidare - red for the win!

Rebecca

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0