tonsillit

Oh mina ljuva strupe har kilat vidare till nästa stadie. Halsfluss. Gud vad trevligt! Har haft det säkert tusen gånger i mitt liv, men nu var det ett bra tag sen. Skulle vilja operera bort de där jädrans halsmandlarna, men mor min avråder. Hon menar på att då sätter sig viruset längre ner, och inte i halsen, och då är det svårare att behandla.
Men jusst nu är dom stora som hus och det är inte ens enkelt att andas längre. Och det där med att svälja är ju inte en dans på rosor. Känner mig inte pigg som en nerktergal.

Halsfluss (tonsillit)

Halsfluss är en infektion i halsmandlarna som beror på bakterier eller virus. Vid halsfluss gör det ont att svälja och du kan få feber. Läkare kan ordinera antibiotika om bakterier ligger bakom. Operation kan bli aktuell vid täta återfall.

Den vanligaste formen av halsfluss orsakas av streptokockbakterier Grupp A.

Halsmandlarna, som är en del av immunförsvaret, sitter på var sin sida om svalget i höjd med tungans rot. Vid halsfluss blir de inflammerade, röda och svullna och gör ont.
Sjukdomen kan gå över av sig själv, men ibland behöver den behandlas med antibiotika.

 

Symtom

När du har halsfluss gör det ont att svälja. Du får feber och en allmän sjukdomskänsla. Halsmandlarna sväller och blir ömma. Om vuxna samtidigt får hosta och snuva brukar det vara tecken på att de har smittats av virus.

Om symtomen inte går över av sig själva kan du behöva undersökas av en läkare.

 

 

 

 

Tills vidare - Kul! :/

Rebecca


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0